In есеї

Свідок обвинувачення (режисер Біллі Вайлдер, США)

Результат пошуку зображень за запитом witness for the prosecution 1957"Зимовий святковий настрій непомітно підкрадається до оборонних стін нашої заклопотаності. Це така мовчазна гра – коли ми ще працюємо, але вже мріємо про вечірнє тепло сімейного святкування. Такі мрії найкраще наближати добрим старим кіном, яке як витримане бренді чи вино, ніколи не підводить у смаках.

Немає сумнівів, що далеке світло золотого періоду Голівуду зможе зігріти наші натомлені поспіхом повсякденності серця. Тоді, у період великих продюсерів, великих режисерів та великих акторів, кіно справді створювало іншу, справедливішу і привабливішу реальність, у яку так солодко було занурюватись.

«Свідок обвинувачення» – один з кращих фільмів золотої ери американського кіно і беззаперечна класика світового кіно. Фільм став перехрестям, де зустрічаються традиції англійського детективу, англосаксонської судової системи та американської акторської школи. А ще прикладом поєднання серйозності матеріалу та легкості його подання.

Насамперед слід зазначити, що це екранізація новели Агати Крісті. Варто також додати, що Агата Крісті – найбільш екранізовуваний письменник і навіть Шекспір йде вслід за нею. І у довгому ряді екранізацій її детективів, старих і зовсім нових, «Свідок звинувачення» досі вважається найкращою.

Друге, про що варто згадати, це те, що режисер цього фільму Біллі Вайлдер – один з найвідоміших за всю історію кіно. Це саме завдяки його фільмам ми знаємо Голівуд як майстерню великих і легких водночас фільмів. Вайлдер – автор легендарних стрічок «У джазі тільки дівчата», «Бульвар Сансет», «Квартира», «Втрачений вікенд» та інших. Фактично сам режисер став уособленням золотої ери великого Голівуду.

Результат пошуку зображень за запитом witness for the prosecution 1957"

Третє, що приверне вашу увагу у цьому фільмі – це чудові акторські ролі американських зірок Чарльза Лотона, Тайлера Павера, і зокрема легендарної Марлен Дітріх. Ви ніколи не здогадаєтеся без підглядання скільки років на період зйомок було цій видатній співачці та кінодіві німецького та американського кіно, близькій подрузі або/та коханці Ернеста Гемінгвея, Еріха Марії Ремарка, Жана Габена, Рональда Рейгана та багатьох великих представників культури і політики.

Оскільки перед нами детектив Агати Крісті, то переповідати сюжет – марна і непотрібна справа. Скажу лише, що фільм дивиться надзвичайно легко, хоча й зберігає традиційну для Крісті напружену інтригу «до кінця». Але й поза детективною лінією фільм постає як довершене психологічне дослідження людських характерів, а також став еталоном зображення судових процесів, які особливо люблять американці.

Незважаючи на те, що цей твір згодом неодноразово екранізовували (востаннє у 2016 р.), а ще більше ставили на театральних сценах всього світу, фільм Біллі Вайлдера залишається неперевершеним. Кажуть, що навіть сама вимоглива Агата Крісті була задоволена від екранізації. Тож це додає і нам шансів отримати радість від занурення у затишне світло цього великого фільму.

Дивіться. Велике поруч…

Олег Яськів

Billy Wilder, Witness for the Prosecution

, , , ,