In есеї

У настрої на кохання (Вонг Кар-Вай, Гонконг-Франція, 2000)

Немає нічого кращого, ніж прокидатись уранці з відчуттям, що світ насправді не такий, яким видається. Що у ньому є те, про що неможливо достовірно дізнатись, а лише можна відчути.

Дуже приблизно ми називаємо це настроєм, хорошим настроєм. Але влучніше це потрібно назвати настроєм на життя.

Проте найбільшу з радостей від інтуїтивногоконтакту зі світом приносить настрій на кохання – цей невловимий результат взаємодії сил невстановленої ще природи.

Про кохання написано, намальовано і сфільмовано, напевно, найбільше. Добре і не дуже, талановито і примітивно.

Гонконгський (а фактично китайський) режисер Вонг Кар-Вай – один з лідерів сучасного авторського кіно. На час створення даного фільму він уже був визнаний світом як сміливий реформатор кінематографічної мови та новатор щодо духовних акцентів у кінодраматургії.

Тим не менше йому вдалося створити дуже незвичний фільм. Вже самою назвою він означив інтуїтивність роботи, недосказаність, недовершеність. Він пропонує глядачам не готовий, чистий продукт кохання – з поцілунками, зітханнями, пристрастями та іншим, а щось межове, проте таке, без чого кохання не відбувається, а має місце що завгодно інше. Тим самим він максимально залучає глядача до участі у фільмі.

Саме настрій, готовність до кохання у фокусі уваги режисера. Надскладне завдання, з яким годі впоратись за допомогою лише доброго сценарію чи гарних облич. Тому саме цей фільм став еталонним зразком творчого взаємопідсилення слова, зображення і звуку.

Камера Крістофера Дойла і музика Майкла Галассо та Шигеру Умебаяші в контексті завдання Вонга Кар-Вая – один з вражаючих прикладів синтезуючої сили кіна. А результат – витончений шедевр, достойний стати декорацією тих миттєвостей нашого життя, коли ми ще пам’ятаємо сон, але вже відчуваємо як з кожним подихом наповнюємося настроєм на життя.

Нехай настроєм на кохання. Так простіше, так приємніше…

Сезар за кращий іноземний фільм, 2 Оскари, Приз Європейської кіноакадемії

Fa yeung nin wa, Wong Kar Wai, 2000

Олег Яськів

, , , , ,