![](https://prostir-kino.com.ua/wp-content/uploads/2023/09/EB19980524REVIEWS08401010334AR-620x464.png)
Громадянин Кейн (Орсон Велс, 1941)
Орсон Велс так і не перевершив свого дебюту. Більшість своїх режисерських фантазій він втілив цій революційній роботі, яка довго не полишала першої позиції у найрізноманітніших топах. Історія медіа-магната, яка мала реальне підгрунтя, присмакована атмосферою психологічного детективу, стала в результаті філософською притчею про силу влади і людську слабкість їй опиратися. Завдяки сміливим візуальним експериментам фільм надовго (і, мабуть, навічно) став класикою того напрямку, який через десятиліття назвуть артхаузом.
![](https://prostir-kino.com.ua/wp-content/uploads/2023/09/MAL002AG-1600x900-c-default-620x349.jpg)
Мальтійський сокіл (Джон Гьюстон, 1941)
З цього фільму розпочалася велика, довга і, схоже, що нескінченна епоха нуару. Героєм цього пригодницького детективу є приватний детектив з небездоганною біографією, якого бездоганно зіграв Гемфрі Богард. Відшліфований до балетної досконалості сюжет за романом культового американського письменника Дешила Геммета, вмістила у себе все можливе і навіть неможливе з напівзатіненого світу багатства, влади та криміналу: привабливий і цинічний мужчина-герой, магнетичні фатально небезпечні жінки, пригоди речей і людей, в’язкий, немов рибальська сітка, сюжет, іронічні та лаконічні діалоги. Жодного позитивного героя у обивательському розумінні. Та й добре що так, інакше фільм не став би золотою класикою і вмер би значно швидше, аніж його круті автори.
![](https://prostir-kino.com.ua/wp-content/uploads/2023/09/pg-32-klugman-2-capital_1-620x349.jpg)
12 розгніваних чоловіків (Сідні Поллак, 1957)
Не просто класичний фільм, а з тих фільмів, які назавжди залишаться в історії кіно. Мистецтво єдності місця та дії, лаконічності і довершеності діалогів, контрастних характерів персонажів і мінімалізму декорацій, стислого хронометражу і досконалої камери, виявлені у цьому шедеврі уповні. Сюжетна історія фільму проста і геніальна: група присяжних, незнайомих і випадково зібраних мужчин, повинна винести рішення і засудити звинуваченого хлопця на смерть. Усі докази начебто переконливі, люди втомлені і хочуть повернутися по домівках до свого звичного життя. Хвилинна справа – і життя продовжиться звичним плином. Але саме ці хвилини, коли вага одного слова гравітаційно зростає до світоглядно-філософського вибору, стають найважливішими у житті кожного персонажа і формальне засідання перетворюється на моральний тест на справжність.
![](https://prostir-kino.com.ua/wp-content/uploads/2023/09/knifewater5-620x477.jpg)
Ніж у воді (Роман Поланський, 1962)
Фільм ще з польського періоду творчості американського класика. Поланський володіє рідкісним талантом насичувати кожну хвилину екранного часу напругою, незалежно від жанру, до якого він береться. У дебютному фільмі він філігранно і цинічно зображує психологічну дуель у партії на трьох, розіграній на маленькій яхті молодого подружжя, яке намагається розв’язати кризу стосунків кількаденним плаванням. Любителі джазу, ще й до того ж уповні насолодяться прекрасним саундтреком Кшиштофа Комеди.
![](https://prostir-kino.com.ua/wp-content/uploads/2023/09/227451785_10225568043528425_4756889061911077150_n-758x439-1-620x359.jpg)
Дуелянти (Рідлі Скотт, 1977)
Одна з найдосконаліших історичних стилізацій і, до речі, екранізацій (за романом Джозефа Конрада). Але це не просто костюмоване кіно, яке, як правило, хибує схематичністю, пафосністю і перенесенням психології нашого часу у минуле. З першого свого фільму Рідлі Скотт показав яке кіно він хоче знімати – історично чесне, психологічно напружене, сюжетно інтригуюче, без жодної зайвої екранної секунди, втраченої на артхаузне самолюбування. Перед нами історія дуелі між двома французькими офіцерами наполеонівських часів, яка, розпочавшись з дріб’язкової причини, на десятиліття стає каскадом сутичок та змістом подальшого життя героїв. Крізь призму ненависті та благородства, через історію непрощення, перед нами постає психологічний портрет епохи і водночас образ людей, які залишаються вірними своїм пристрастям та переконанням.
![](https://prostir-kino.com.ua/wp-content/uploads/2023/09/image-w1280-620x349.jpg)
Просто кров (брати Коени, 1984)
Дебют братів Коенів, після якого світ одразу отримав класиків кіно. Майстерне володіння стилями та жанрами, яке режисери демонструють майже у кожному фільмі, сповна проявилося вже в дебюті. Фактично цим фільмом вони перезавантажили жанр нуару, додавши йому лаконічності та постмодерної влучності. В основі фільму далеко не нова історія про любовний трикутник і намагання жінки поміняти свого багатого, але нелюбого напівкримінального коханця на нового, морально чистішого. Для цього їм потрібен мізкуватий поліцейський, який за додаткове фінансове заохочення увійде у ситуацію нових коханців і вирішить справу швидко та чисто.
![](https://prostir-kino.com.ua/wp-content/uploads/2023/09/image-620x349.jpg)
Скажені пси (Квентін Тарантіно, 1992)
Яскрава декларація нового стилю не лише молодого режисера-кіномана, але й цілого покоління режисерів дев’яностих, яка назавжди змінила стиль, естетику, сюжет, монтаж, саундтрек у пригодницько-кримінальному жанрі. Але чи не найважливіший здобуток Тарантіно – це легалізація гумору та підтекстів у кривавих сюжетах бойовиків. Історія зграйки колоритних бандитів, які прагнуть виявити з-поміж себе зрадника, вперше стала називатися культовим фільмом. Таким цей фільм залишається і до сьогодні.
![](https://prostir-kino.com.ua/wp-content/uploads/2023/09/American_Beauty-620x264.jpg)
Краса по-американськи (Сем Мендес, 1999)
Здавалось би, класична американська драма про кризу середнього віку, яка виливається у руйнування подружніх та соціальних стосунків, яких в історії кіно не злічити. Але в руках талановитого режисера перетворюється не просто на філософсько-іронічну притчу, але на кінематографічний пошук сенсу життя «звичайною людиною», яку можемо зустріти не лише у американських передмістях, але й на вулицях українських міст. Більше того, сюжет фільму настільки багатошаровий, що кожен новий перегляд викликає нові думки та асоціації.
![](https://prostir-kino.com.ua/wp-content/uploads/2023/09/EB20091223REVIEWS912239995AR-620x396.jpg)
Самотній чоловік (Том Форд, 2009)
Фільм відомого дизайнера та модельєра розповідає про середніх років професора, який після загибелі свого партнера намагається віднайти в собі волю до життя та віру у почуття. Не так сюжетом, скільки витонченою стилізацією художньої естетики шестидесятих, пронизливою музикою Абеля Коженьовського та прекрасною грою Коліна Ферта запам’ятовується цей фільм.
Олег Яськів
1