Напевно складно сказати щось нове про любов після тисячоліть творчих медитацій кращих авторів світу. Проте любов – настільки складна загадка почуття, що її розв’язки ще довго стимулюватимуть мистецтво та психоаналіз. Найголовніше, що вже зрозуміло практично всім – це багатовекторність її зв’язків з іншими моральними чеснотами. Найскладніший розв’язок рівняння особистого щастя якраз повинен враховувати цінності і дружби, і обов’язку, і навіть соціального служіння.
Мало хто так близько підходить до переконливих відповідей на моральні виклики, які ставить досягнення любові, як скандинавські митці – кінорежисери, письменники, композитори.
Данська режисерка Сюзанн Бір якраз належить до представників “нової хвилі” скандинавського кіно, які твердим, немов діамантовим, стилосом прорізають суворі та виразні контури сучасного північноєвропейського кінематографу. Ми добре знаємо найкращі ознаки такого кіно: тематична безкомпромісність, стримана естетика кадру, моральна безжальність, чесність щодо глядача і психологічна відвертість. Усі ці ознаки притаманні чи не найкраще і для фільмів Сюзанн Бір.
Стрічка “Після весілля” стала однією з перших, яка принесла режисерці світовий успіх. Перед нами історія складних стосунків між жінкою та двома найголовнішими чоловіками її життя, яка концентрується довкола весілля її доньки. Проте на відміну від легковажної спокусливості заявленої теми, фільм простягає свої моральні дилеми через час та соціальні кордони, відкидає найменші натяки та мелодраматичність чи комедійність і зображає справжню людську драму, вихід з якої можливий лише для морально і психологічно стійких людей. Три сильних особистості, три обкусаних життям долі і всупереч такому бекграунду – не образа і роздратування на життя, а високий моральний етос вчинків та рішень. У такій системі координат саме кохання стає майже сакральною нагородою для героїв і заворожливою історією для глядачів.
Фільм вражає чесністю, безкомпромісністю і найголовніше – що рідко зустрінеш в інших фільмах – величезною моральною глибиною. Вдумливий та чуйний глядач обов’язково переживе катарсис від співпереживання життєвій ситуації, яку прожили герої.
Стрічка була визнана у своїй країні найкращою, отримала багато нагород та була висунута на здобуття Оскара за кращих іноземний фільм. У головних ролях зіграли провідні данські актори на чолі з одним з найкращих на сьогодні у світі драматичних акторів Максом Мікельсеном.
Я завжди намагаюся пропонувати фільми суголосні настроєвій ситуації. “Після весілля” стане достойним завершенням різдвяних свят, наповнених внутрішніми роздумами та духовним самоаналізом.
Олег Яськів
3європейське кіно, Оскар за кращий іноземний фільм, скандинавське кіно, Сюзан Бір