In есеї

Наслідки любові (режисер Паоло Соррентіно, Італія, 2004)

kinopoisk.ruФільми Паоло Соррентіно – немов свіжий морський вітер, про який давно мрієш. Немов жінка, за якою не можеш не обернутись. Тобто, це якраз таке кіно, яке довго не забуваєш. З перших кадрів, з перших звуків музики, з перших діалогів розумієш, що це добре кіно і таким воно залишиться до останньої секунди. Кожен кадр фільмів цього режисера подається з аристократичною невимушеністю та скромною впевненістю майстра своєї справи.

“Наслідки любові” – фільм до останньої молекули європейський. Спокійний – щоб краще відчути зовнішній простір, філософський – щоб думати в реальному часі, естетичний – щоб викликати приспаний дух краси. Поліфонія його структури не нав’язує жодних ідей та не хибує моралізмом – ви можете “споживати” його неспішно і з усвідомленою насолодою.

Детективна історія сценарію задає лише пунктирні обриси справжнього сюжету, все насправді вартісне – всередині фільму, в образах персонажів, їхніх життєвих долях, словах, які промовляють і тих, які ніколи не скажуть. В їхніх мріях та болях. У коханнях, які норовлять загубитися в ідеально чистих, але майже неживих вулицях швейцарських міст.

У сучасній Європі сучасна людина має багато приводів і мало часу думати про свою долю. Наелектризований достатком і толерантністю, цілий наш континент ковтає своїх дітей, не лишаючи їм шансу повернутися до своєї сутності, яку європейці так дбайливо і складно вибудовували протягом тисячоліть. Тому у фільмі Соррентіно справжня, матеріально доступна культура, залишається поза кадром і герої живуть в сучасних урбаністичних декораціях, які ще більше оголюють їхні спустошені душі.

Персонажі Паоло Соррентіно мислять літературно. Але ця літературність їм дуже личить, як личить його фільмам краса буденних речей та чар звичайних людей. У своїй соціальній та ціннісній спрямованості Соррентіно сповідує “нео-феллінізм” – так можна назвати місце та місію цього режисера у новітньому італійському кіно. Відрізняється, щоправда, від класика темпераментом, але це лише контрасно відтінює їхню змістовну схожість. Без сумніву, Паоло Соррентіно на сьогодні кращий сучасний італійський режисер, який дуже добре відчуває європейську людину. Недаремно його останній фільм “Велика краса” став своєрідним гімном сучасної європейської цивілізації. Або реквіємом для неї – кому вже як побачилося.

“Наслідки любові” – фільм, звичайно, що про любов. До красивих жінок, близьких і недосяжних. До міцних людських стосунків, втрачених чи ще не набутих. До сильних вчинків, вимріяних чи реалізованих. До грошей. Та до життя, наскільки би мало воно не вартувало…

5 нагород Давід Донателло за кращий фільм країни, номінація на Золоту пальмову гілку.

Paolo Sorrentino, Le conseguenze dell’amore, 2004

Олег Яськів

,